torsdag den 26. maj 2011

Lækre snegle
















Til min brunch, bagte jeg de her lækre kanelsnegle, som jeg vil komme med opskriften på. Opskriften jeg fulgte, kan findes her.

Man skal bruge:
20 g gær 
2½ dl mælk
2 spsk neutral olie
1 spsk sukker
1 tsk salt
1 tsk stødt kardemomme
ca. 400 g hvedemel


Først opløser man gæren i den kolde mælk. Jeg synes, at det er nemmest at røre ud med en gaffel.
Derefter tilsætter man olie, sukker og kardemomme.
Tilsæt så melet lidt af gangen, og ælt til dejen er fast. Jeg er så heldig, at min mor har den her super smarte røremaskine, hvor jeg bare behøver at trykke start, og kigge på :-)
Kom derefter lidt olie i en skål, og vend dejen deri.
Læg et viskestykke over skålen, og lad den hæve i en halv til en hel time, til ca. dobbelt størrelse.

Fyld:
75 g smør
75 g sukker
2 spsk stødt kanel


Så er man kommet til det lækreste i sneglene, fyldet!
Start med at blødgør smøren i mikroovnen. Eller hvis i ligesom jeg, ikke har nogen mikroovn, så stil den i solen i et kvarterstid. Det virkede fint :-)
Skær smøren ud i firkanter ca. 1x1 cm.
Tilsæt så de øvrige ingredienser.
Så skal hænderne i! Ælt så det bliver til en jævn masse, og husk at have vasket hænder inden!

Når dejen er hævet færdigt, ruller man den ud som en stor flad pandekage (ca. 50x40 cm)
Smør derefter fyldet på, og kom rundt over det hele så meget som muligt. Det går ikke, at dem, der får enderne ikke har noget fyld ;-)
Rul derefter sammen på den lange led, så det bliver én lang pølse. Og så er det bare at skære.
Der kan blive ca. 20 snegle ud af denne 'pølse'.
Kom dem i bageforme (det er sjovt hvis de er lidt mønstret), og lad dem efterhæve i en halv time.

Smør enten vand, æg eller mælk på sneglene. Dette kommer an på om du helst vil have, at de skal være henholdsvis sprøde, bløde men fødselsdagsbollebrune, eller bare mælk.
Bag dem i midten af ovnen ved 225 grader i ca. et kvarter.
Lad dem derefter køle af, og pynt med hvid glasur. Eller rettere sukkervand, som jeg kom til at lave. Man skal godt nok passe på med, ikke at putte for meget vand i! Højst to tsk. vand, og så masser af flormelis. Mmmhh..
Jeg lavede dobbelt protion, så jeg har nogle ekstra nede i fryseren til endnu en hyggedag :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar